Fréderic Luksemburg

Portfolio

Eyetracking Onderzoek

Aan de hand van een usability onderzoeksmethode heb ik een leuke eigen opdracht gemaakt tijdens mijn stage periode bij Colours. De onderzoeksmethode die ik gebruikt heb is eyetracking onderzoek. Het doel van het onderzoek was om te achterhalen in hoeverre verleidingstechnieken gebruikt worden op webshops van kledingwinkels. Ik heb een aantal webshops uitgekozen, gekeken in hoeverre zij doen aan persuasive design en aan de hand van het onderzoek onderzocht wie daarin het beste en meeste resultaat haalde. Om dit te vergelijken heb ik proefpersonen laten mee doen aan het onderzoek en hun verschillende opdrachten gegeven.

Door middel van eyetracking onderzoek heb ik kunnen achterhalen waar de proefpersonen kijken op de site, hoe lang ze ergens keken en wat de kijkpaden zijn. De proefpersonen hebben tijdens het onderzoek hardop nagedacht terwijl ze met hun opdracht bezig waren en na het onderzoek heb ik ze ook nog vragen gesteld om zo te achterhalen wat ze opviel, wat juist niet en hoe ze de webshop ervaren. Al de conclusies heb ik naderhand in een verslag verwerkt.

Studie jaar: CMD jaar 3
Stage: Colours
Jaar: 2010